Blog

VACATURE Coördinator bedrijfsvoering – per direct, 0,6 fte

Het Rotterdams Wijktheater (RWT) is een klein en gepassioneerd theatergezelschap (ca. 6 fte) dat midden in de samenleving staat en met professionele regisseurs relevante en authentieke theatervoorstellingen maakt mét, voor en door mensen die niet vanzelfsprekend met kunst in aanraking komen. Het RWT is gevestigd in Islemunda, podium van IJsselmonde. Eens per drie jaar organiseert het RWT het Internationaal Community Arts Festival (ICAF). Het RWT zoekt een coördinator bedrijfsvoering (0,6 fte).

Coördinator bedrijfsvoering houdt zich bezig met de programmaplanning op zowel korte als lange termijn. Daarin komen alle aspecten rond de projecten van RWT samen: van de toedeling van financiële middelen, de planning van medewerkers en de inzet van externe krachten, alsmede het voldoen aan prestatieafspraken met financiers. De programmaplanning heeft een horizon van enkele jaren.

Als coördinator bedrijfsvoering ben je de belangrijkste schakel tussen diverse perspectieven van collega’s een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. In overleg met de directeur stel je de financiële jaarbegroting op ten behoeve van het verkrijgen van externe financiering. Je bent flexibel waar het kan en streng als het moet. Je handelt namens de directeur praktische zakelijke kwesties af, organiseert de korte termijn, houdt de boekhouding op orde, bewaakt budgetten en termijnen, en signaleert risico’s en overschrijdingen.

 

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Ondersteunen van de directeur bij het bevorderen van de voortgang van werkzaamheden en het stellen van prioriteiten op korte termijn
  • Opstellen van financiële begrotingen in overleg met de directeur
  • Ondersteunen bij het opstellen van financieringsaanvragen
  • Overleggen met collega’s over de inzet van budgetten en externe krachten
  • Op orde houden van de boekhouding
  • Bijhouden en inzichtelijk maken van de meerjarenprogrammaplanning
  • Analyseren van financiële informatie om risico’s of overschrijdingen te signaleren
  • Voorstellen doen om de bedrijfsvoering te verbeteren
  • Ondersteunen bij personeelszaken zoals opstellen van contracten

 

Voor de functie is vereist:

  • Kennis van en ervaring met boekhouding, begroting en budgetbewaking
  • Organisatievermogen, actiegericht, ordelijk en analytisch
  • Organisatiesensitiviteit en gevoel voor tact in de samenwerking met collega’s
  • Beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
  • Affiniteit met de missie van het RWT
  • Kennis van de culturele en/of sociale sector strekt tot aanbeveling

Salaris conform schaal 8 van de CAO Toneel en Dans.

U kunt uw sollicitatie tot en met 16 juni 2019 sturen aan Rotterdams Wijktheater, t.a.v. de algemeen directeur: mevr. J. Ibrahimovic, Herenwaard 17, 3078 AK Rotterdam of per email: jasmina@rotterdamswijktheater.nl. Voor meer informatie: Jasmina Ibrahimovic, 06 – 2954 0902. De selectiegesprekken vinden plaats op di 18 en do 20 juni.

Jasmina Ibrahimovic nieuwe directeur Rotterdams Wijktheater

Jasmina Ibrahimovic is benoemd als nieuwe directeur van het Rotterdams Wijktheater en volgt per 1 juni 2019 Heleen Hameete op.

“Juist nu hebben we kunstenaars nodig op de frontlinies van onbegrip, die uit hun eigen bubbel stappen en de dialoog met ‘de ander’ opzoeken binnen hun proces én product.”

Ibrahimovic werkt sinds 2013 als regisseur bij het Rotterdams Wijktheater, en vervult sinds 2016 de functie van gezelschapsdramaturg en programmeur van het International Community Arts Festival (ICAF). Naast haar werk bij het Rotterdams Wijktheater is Jasmina gastdocent voor community arts aan verschillende kunstvakopleidingen in Nederland en vervult ze nationale en internationale adviesfuncties op het gebied van kunst in de samenleving. Haar aanstelling is het gevolg van een overstap van Heleen Hameete die na 18 succesvolle jaren bij het Rotterdams Wijktheater het stokje overdraagt en een nieuwe uitdaging aangaat bij PS Theater in Leiden.

Het Rotterdams Wijktheater zal onder Jasmina’s leiding meer artistiek-inhoudelijk aangestuurd worden en de banden met de Rotterdamse samenleving nog meer verstevigen. Het zal een gezelschap blijven dat er als de beste in slaagt theater te maken met, voor en door Rotterdammers die nog onvoldoende het podium krijgen of bezoeken. Tegelijkertijd blijft Ibrahimovic ook programmeur van het ICAF en zullen de internationale activiteiten van het festival en de lokale activiteiten van het wijktheater veel sterker met elkaar worden vervlochten. Het ICAF krijgt daarmee een diepere lokale worteling, en de lokale RWT activiteiten  worden daarmee meer geïnspireerd en gevoed door internationale sociaal-artistieke projecten.

Jasmina Ibrahimovic ziet haar functie als de bestemming van een lange reis: “De reis begon in 1992, zowel voor mij persoonlijk als voor het RWT. In dat jaar richtten twee rebelse, visionaire theatermakers het Rotterdams Wijktheater op. In dat zelfde jaar, zo’n 1700 kilometer verderop, maakten mijn moeder en ik ons gereed voor een nachtelijke vlucht uit ons thuisland Joegoslavië, dat op dat moment in een hevige burgeroorlog verkeerde. Terwijl wij in een reis van 2 jaar onze weg naar een nieuw thuis vonden, maakte het Rotterdams Wijktheater in steeds meer wijken van Rotterdam urgente en krachtige theatervoorstellingen óver de levensverhalen van Rotterdammers die onvoldoende werden gehoord; mét Rotterdammers die geen deel uitmaakten van de dominante cultuur en vóór Rotterdammers die zich niet herkenden in het aanbod van ‘reguliere’ theaters. De voorstellingen werkten verbindend en speelden in op het empathisch en verbeeldend vermogen van deelnemers en publiek, en gingen daarmee op individueel niveau, beetje bij beetje, vervreemding en dehumanisering tegen. Zo plaatst het RWT sinds 1992 kunst daar waar het hoort: in het hart van de samenleving. En juist nu hebben we kunstenaars nodig op de frontlinies van onbegrip, die uit hun eigen bubbel stappen en de dialoog met ‘de ander’ opzoeken binnen hun proces én product.”

 

Foto: Cor Vos

Open Studio in Islemunda

Elke dinsdagavond kun je in Islemunda terecht bij de Open Studio Islemunda. Onder leiding van talentcoach Marjet Roerink kun je je talent ontwikkelen.
Wil jij muziek maken middels een instrument of je vocale kunsten? Of heb je behoefte aan begeleiding hierin?
Wil jij dansen, acteren, of een voorstelling maken? Alles is mogelijk!
Kom langs en laat je begeleiden in jouw discipline.
Iedereen is van harte welkom!
Programmering:
19.00 – 20.00 uur Zangles Megan Davis
20.00 – 22.00 uur Overige studio’s beschikbaar voor muziek, dans en zang olv Marlon Pichel en Donnie DuVall, theater en comedy Marjet Roerink e.a.
Meld je bij binnenkomst aan bij Jennie aan de balie in de foyer.
Entree € 3.00 (cash of tikkie) Of mail naar openstudio010@gmail.com.

Wijkkijkers bij Hamlet, de familievøørstelling

Na King Lear in november was het bij de Wijkkijkers tijd voor de volgende Shakespeare: Hamlet, de familievøørstelling. Elk jaar presenteert Theater Rotterdam (voordien het Ro Theater, dat met anderen is opgegaan in Theater Rotterdam) rond de kerstvakantie een familiemusical van Pieter Kramer, geïnspireerd op het Britse verschijnsel van de pantomimes. Een sprookje of klassiek verhaal in een eigentijds jasje, vol grappen en grollen én muziek.

De Wijkkijkers waren erg enthousiast over de voorstelling, ze vonden het echt geschikt voor de hele familie, iedereen kan er weer wat anders uithalen. Ondanks de toch zware thematiek van Hamlet bleek de voorstelling licht en luchtig. De openlijke decorwissels zorgden er ook voor dat je bleef zien dat het ‘maar toneel’ was, en gaven daarnaast nog ruimte aan de fantasie van de kijker. Het verhaal is tijdloos (Wijkkijkers herkenden bijvoorbeeld het gedrag van een puber tegenover zijn moeder, of de wrijving tussen zoon en stiefvader) en daarnaast zat de voorstelling vol verwijzingen naar de actualiteit, inclusief citaten uit popliedjes. De muziek (nieuwe teksten op muziek van Queen) viel enorm in de smaak bij de Wijkkijkers. Ook de laatste scène (“ook al ben ik dood, als je aan me denkt ben ik bij je”) en de jongste acteurs in geraamtepakjes werden genoemd als memorabelste onderdelen van de voorstelling. Kortom: “Een superverrassende Shakespeare!”.

Wijkkijkers bij King Lear

Ook dit seizoen organiseren we weer samen met Theater Rotterdam De Wijkkijkers. Met een groep van bijna 20 RWT-spelers bezoeken we maandelijks een voorstelling bij Theater Rotterdam en spreken samen na. Kozen we vorig jaar nog veel voorstellingen rondom thema’s als identiteit en afkomst, dit jaar hebben we de selectie breder getrokken en geprobeerd van alles wat te bezoeken.

Zo zijn we in 2018 bij the roots van Accrorap/Kader Attou en King Lear van Toneelgroep Maastricht geweest. Over King Lear werd er onder andere het volgende gezegd: “Leugens en bedrog zijn van alle tijden. Vergelijk het verhaal maar met Goede Tijden, Slechte Tijden.” “De thema’s zijn eigentijds, toch voelde ik niet zoveel connectie. Het was technisch heel knap, en mooi rauw gespeeld, maar ik vond het moeilijk me emotioneel in te leven.” “Problemen rondom de verdeling van de erfenis zijn heel herkenbaar, maar eerlijkheid duurt het langst”. De Wijkkijkers waren het erover eens dat Lear, met zijn gedrag tegenover zijn jongste dochter, de oorzaak was van alle problemen.

1ste Feyenoord Talkshow Gelul

 

Op maandag 17 september vond de eerste Feyenoord Talkshow Gelul plaats. Deze talkshow voor Feyenoord supporters is co-productie van het Rotterdams Wijktheater en Theater Walhalla (De makers van Feyenoord de Opera) De eerste aflevering met gasten Gerard Cox, Adrie Moulijn en Emily Meijer was stijf uitverkocht. Presentator Emile Roemer en de vaste columnisten, Jan Oudenaarden, Gerda Lems en Christopher Blok en op film Martin van Waardenberg maakte samen een gezellige avond van. Gerard Cox zong op aandringen van Emily en Adrie spontaan met de huisband de Happels het mooie lied ‘Werkmansleed’.

Zie voor meer info en kaarten onze website www.rotterdamswijktheater.nl

Vacature REGIE-­STAGE

Vacature REGIE-STAGE bij het Rotterdams Wijktheater

Het Rotterdams Wijktheater is een community art gezelschap dat diepgeworteld is in de Rotterdamse samenleving. Wij maken relevante, herkenbare theatervoorstellingen met, voor en door mensen die niet vanzelfsprekend met theater in aanraking komen en dat doen we op participatieve basis. Onze deelnemers zijn onze inspiratiebron, partner, en speler. Wij maken al meer dan 25 jaar theater dat mensen een podium geeft, lokaal talent ontwikkelt, gemeenschappen versterkt en de community arts zowel national als international verder helpt ontwikkelen.

Seizoen 2018-2019
Het RWT werkt met een aantal doorlopende trajecten waarbij we ons per traject focussen op een bepaalde doelgroep. Een daarvan is de ‘jongerenlijn’. Regisseur Hans Lein maakt binnen die lijn theatervoorstellingen met echte ‘Roffa jongeren’. Voorstellingen zijn gebaseerd op hun levensverhalen, en zijn artistiek gebouwd op de authenticiteit en talent van deze ruwe diamanten. Komend seizoen beginnen we met het maken van een nieuwe jongerenvoorstelling die op tournee zal gaan in 2019-2020. Parallel daaraan willen we in de research fase van onze nieuwe jongerenproductie, 4e jaars theatermakers de kans geven een voorstelling met dezelfde doelgroep te maken, onder begeleiding van Hans Lein. Deze stage-voorstelling zal minimaal 2x te zien zijn tijdens het Nieuwe Makersfestival in Islemunda begin juni 2018. Als regie-stagiar(e) heb je inhoudelijk alle vrijheid, zolang je je flexible genoeg opstelt voor wat de groep je inhoudelijk en vormelijk geeft.

Werkzaamheden:

  • het werven van een groep jongeren die zelden of nog nooit eerder in aanraking zijn geweest met theater
  • artistiek onderzoek doen naar thema en vorm in een repetitieproces
  • het schrijven en regisseren van de uiteindelijke theatervoorstelling
  • meedenken met het communicatieplan (wie wil je bereiken en hoe?)
  • meedenken met de werving van het publiek

Functie-eisen

  • 4e jaar kunstvakopleiding (bij voorkeur theater richting)
  • nieuwsgierigheid naar deze doelgroep
  • nieuwsgiering naar dramatisch material dat voort komt uit deze doelgroep
  • zeer social vaardig
  • zelfstandig
  • verantwoordelijk
  • flexible en ‘openminded’
  • stressbestendig
  • beschikbaarheid van 2 dagen in de week in de periode najaar 2018 tot medio juni 2019

Wij bieden:
Een inspirerende, leerzame periode, en een betrokken begeleiding door regisseur Hans Lein en gezelschapsdramaturg Jasmina Ibrahimovic. Het Rotterdams Wijktheater heeft meer dan 25 jaar ervaring in het maken community theatervoorstellingen en weet om te gaan met zowel sociale als artistieke dilemma’s die bij dit werk komen kijken. Ons team is klein, en erverend, en betrokken.

Praktisch bieden we:

  • PR ondersteuning voor eindvoorstelling
  • Professionele ondersteuning voor theatertechniek (in uren en materieel)
  • Gebruik van onze repetitieruimte in Islemunda, Rotterdam
  • Reiskostenvergoeding van en naar Rotterdam (indien nodig)
  • Een zeer bescheiden maandelijkse vergoeding (uitgaande van 2 dagen in de week) van €75,-

Contact en vacature informatie
Ben je nieuwsgierig en/of geïnteresseerd? Neem dan zo snel mogelijk (en uiterlijk op 1 augustus) contact op met Jasmina Ibrahimovic (jasmina@rotterdamswijktheater.nl) en licht in de email alvast kort toe wie je bent en wat je motivatie of vraag is.

Wijkkijkers bij Melk & Dadels

Voor de allerlaatste Wijkkijkers van seizoen 2017-’18 gingen we naar Melk & Dadels. Het verslag in de Nieuwspeper lees je hier. Volgend seizoen geen berichten meer in de Nieuwspeper, maar met een iets andere opzet gaan we door. Je leest er dan meer over op onze website!

Wijkkijkers bij Samenloop van Omstandigheden

Op 9 mei mochten de Wijkkijkers naar de voorstelling Samenloop van Omstandigheden van en door Saman Amini. Het verslag van de voorstelling en het nagesprek vind je hier.

Wijkkijkers bij Daar gaan we weer…

De voorstelling Daar gaan we weer van acteursgroep Wunderbaum speelde op locatie in het Groothandelsgebouw. Inhoudelijk sloot hij erg aan bij de gesprekken die we hadden na eerdere voorstellingen, over white male privilege, vooroordelen qua ras en gender, cliché’s, … Lees hier over ons voorstellingsbezoek en nagesprek.