Blog

Wijkkijkers bij Under Siege

Samen met Theater Rotterdam hebben we de ‘Wijkkijkers’ opgericht: een diverse groep van 15 RWT-spelers waarmee we maandelijks een voorstelling gaan bezoeken bij Theater Rotterdam. Na afloop spreken de Wijkkijkers samen verder en over dit gesprek wordt een artikel gepubliceerd in De Nieuwspeper.

Op zaterdagavond 2 december bezochten we de voorstelling Under Siege, een voorstelling van de Chinese Yang Liping. Een eeuwenoud Chinees verhaal werd spectaculair verbeeld met dans, acrobatiek, live-muziek en een indrukwekkend decor. Naast al het visueel geweld werd er ook nog een gevoelig liefdesverhaal verteld.

Het artikel dat erover verscheen in De Nieuwspeper lees je hier.

Wijkkijkers bij The Nation

Samen met Theater Rotterdam hebben we de ‘Wijkkijkers’ opgericht: een diverse groep van 15 RWT-spelers waarmee we maandelijks een voorstelling gaan bezoeken bij Theater Rotterdam. Na afloop spreken de Wijkkijkers samen verder en over de voorstelling en het gesprek wordt een artikel gepubliceerd in De Nieuwspeper.

Op zondag 19 november waren de Wijkkijkers te gast bij de marathon van The Nation, van het Nationale Toneel. Een voorstelling als een Netflix-serie, en dan 5 uur lang afleveringen achter elkaar bingewatchen. Maar die uren gingen moeiteloos voorbij! Het artikel dat erover verscheen in De Nieuwspeper van 13 december lees je hier.

Happy end voor Cafe de Kapenees

Vandaag een leuk artikel in het AD verschenen. Klik hier om het artikel online te lezen.

Kaarten voor de voorstelling kunt u kopen via de website van Theater Walhalla: https://www.ad.nl/rotterdam/happy-end-voor-de-buurtsoap~a72631a1/

 

 

Malcolm X van de KVS, foto ©DannyWillems

Wijkkijkers i.s.m. Theater Rotterdam

Samen met Theater Rotterdam hebben we dit jaar de ‘Wijkkijkers’: een diverse groep van 15 RWT-spelers waarmee we maandelijks een voorstelling gaan bezoeken bij Theater Rotterdam (de nieuwe fusie tussen de Rotterdamse Schouwburg, Ro Theater en Productiehuis Rotterdam). Na afloop spreken we samen verder en over de voorstelling en het gesprek wordt een artikel gepubliceerd in De Nieuwspeper.

Het Rotterdams Wijktheater is 25 jaar geleden opgericht vanuit de constatering dat voorstellingen in het Schouwburgcircuit uitgingen van getrainde kijkers, van mensen die vanwege hun achtergrond (opleiding, ervaring, cultuur) de kunstwereld begrijpen. Het RWT wilde theater maken voor mensen die niet thuis zijn in de kunstwereld maar evengoed recht hebben op kunst.

Inmiddels, 25 jaar later, is de kunstwereld veranderd. ‘Reguliere’ theatermakers zoeken aansluiting met een breder publiek, verhalen van ‘gewone’ mensen worden gebruikt als onderwerp van voorstellingen, niet-acteurs worden gevraagd om mee te spelen, er zijn meer makers en spelers met een niet-westerse achtergrond, opvallend veel voorstellingen uit de Theater Rotterdam-programmering gaan over identiteit, afkomst, achtergrond.

Voor ons een goed moment om eens te bekijken hoe het er nu mee staat!

Als eerste voorstelling bezochten we Malcolm X van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Het artikel dat erover verscheen in de Nieuwspeper van 18 oktober lees je hier.

IN MEMORIAM

Los muertos que uno ama, nunca mueren

de doden van wie gehouden wordt, zullen nooit sterven

 

Anneke Koster

Annie speelde in alle afleveringen van Cafe de Kapenees een glansrol. We zullen haar erg missen.

De spelers van Cafe de Kapenees, alle medewerkers van het Rotterdams Wijktheater en Theater Walhalla.

Rotterdams Wijktheater 25 jaar!

Vijfentwintig jaar geleden richtten Peter van den Hurk en Annelies Spliethof het Rotterdams Wijktheater op. Een theatergezelschap voor, door en met Rotterdammers. Vanaf dag één trekt het RWT de wijken in op zoek naar koningsverhalen van gewone en ongewone mensen. Naar toneelstukken die op straat liggen te wachten om verteld te worden. Naar stemmen, gezichten, bewegingen van onbekende buren, van ongeziene vreemdelingen, van aanwezige gangmakers. Onze bezoekers en spelers komen uit alle delen van de stad en vormen het DNA van het RWT.

Het zaadje dat 25 jaar gelden is gepland is inmiddels een enorme boom. Diep geworteld in deze grond aan de Maas, met stevige vertakkingen. Nu 25 jaar later is het Rotterdams Wijktheater nog steeds hét gezelschap van de Rotterdammers.

25 jaar. Een kwart eeuw.
25 jaar. Een zilveren huwelijk tussen het Wijktheater en haar Rotterdammers.

Oud-speler Romano Haynes “grote ontdekking tijdens afstudeerfestival ITs”

Oud-spelers Romano Haynes (van o.a. Sexy Waka) en Yorlenie Delgado Faria (Sexy Waka, Hand in Hand en Luna en de Nieuwe Stad) worden in De Volkskrant genoemd en geroemd om Romano’s voorstelling The Seed of Life waarin ze samen spelen;

“Als tot slot Romano Haynes het podium betreedt, is de belangrijkste nieuwe ontwikkeling van deze editie onontkoombaar: kleur. Dat is goed, en verder gaan we daar niet te veel woorden aan vuil maken. Haynes, onthoud die naam. Wat een krachtige performer, wat een veelzijdige acteur. Moeiteloos paart hij seks, kracht en geweld aan kwetsbaarheid en poëzie, in een volmaakte solo over zijn Kaapverdische en Surinaamse roots, met schitterende zang van Yorlenie Delgado Faria.”

IN MEMORIAM

Verdrietig zijn wij over het bericht dat onze oud speler Kees Ketting is overleden.

Kees heeft in verschillende producties van ons meegespeeld. Voorstellingen die allemaal gingen over Katendrecht zoals Keet op de Kaap, De Bruiloft en Kaap Goede Hoop. Kees was dan ook een Kapenees in hart en nieren.

Kees was een heerlijke speler, vol lef en overtuiging. Hij had een grote talenknobbel, kon goed zingen én…. oliebollen bakken. Waar Kees was, was er leven in de brouwerij. Grote mond, maar heel klein hartje. Wij hebben hem in ons hart gesloten.

Kees was een kleurrijk persoon en we hebben mooie herinneringen aan hem, als speler,als kok bij de talkshows, als zanger en als mens. We zullen hem heel erg missen.

We leven mee met zijn zus Nel die zoveel voor hem heeft betekend, en met zijn zwager Hans.

Het hele team van het Rotterdams Wijktheater

In Memoriam

Deze week kregen we het verdrietige nieuws dat Koos Goedknegt is overleden.

Koos werkte mee aan 11 verschillende voorstellingen van het Rotterdams Wijktheater en stond honderden keren op het podium. Koos was een prachtige speler die ons vaak uit de brand heeft geholpen als we soms vlak voor een première zonder acteur kwamen te zitten. Koos debuteerde bij het Rotterdams Wijktheater in de voorstelling ‘De Brand’ en speelde in ‘Keet op de Kaap’ zijn eigen verhaal.

Ook naast het podium was Koos een geweldig mens, vaak de drijvende kracht achter de groep. Zo zorgde hij ervoor dat alle spelers op tijd op de plek van de voorstelling aanwezig waren. Met zijn auto reed hij dan eerst een rondje Rotterdam om iedereen op te halen. Soms moesten spelers door Koos letterlijk uit bed getrokken worden en onder de douche gezet om ze op tijd op het podium te krijgen.

Koos had een ruim en sociaal hart en oog voor de mensen in de groep die het minder hadden. Een groot gevoel voor rauwe Rotterdamse humor.

We zullen Koos heel erg missen, maar hij zit voor altijd in ons hart.

Voorstellingen waarin Koos meespeelde:
De Brand (rol overgenomen), Keet op de Kaap, Heeft spangen dit verdient? (rol overgenomen), De bruiloft, Pendrecht (rol overgenomen), Senioren Revue, Verhalen uit de droogdok (gids), Als het golft, Kaap Goede Hoop (gids), Kerst in de Kantine en Kerst zonder grenzen.

Geselecteerd voor Internationaal project

Uit 236 projecten is het Rotterdams Wijktheater geselecteerd!

Samen met onze partner uit het Verenigd Koninkrijk hebben we een projectaanvraag ingediend om te werken aan de integratie van vluchtelingen in onze stad. Vol trots kunnen wij u mededelen dat het project is gehonoreerd en dat we snel aan de slag kunnen met dit belangrijk onderwerp wat ons erg aan het hart gaat.